Inleiding

 

Hoe bouw ik een kitcar / GTM Libra ??

 

Het bouwen van een auto is een behoorlijke klus. Dat betekent niet dat je er nooit aan moet beginnen. Als je het bouwproces opdeelt in stukken is het allemaal een stuk overzichtelijker. In hoofdlijnen bestaat het bouwproces uit de volgende fasen: 

 Om de bezoekers van deze site wat meer inzicht te geven in het bouwproces van een kitcar wil ik de hierboven genoemde stappen wat verder uitwerken.

 

 

Keuze voor een bepaalde auto.

Weinig mensen weten dat er heel veel verschillende kitcars bestaan. De grote meerderheid van deze kits komt uit Engeland, alhoewel er ook kits gefabriceerd worden in andere Europese landen zoals Duitsland en Slowakije. Zelfs in Zuid Afrika worden kitcars gemaakt. Het in Nederland mondjesmaat verkrijgbare tijdschrift Which Kit? geeft een aardig overzicht van het aanbod. Daarnaast geven een aantal websites veel informatie over wat er te krijgen is. www.madaboutkitcars.com en www.totalkitcar.com zijn de belangrijkste bronnen met een compleet overzicht van het aanbod.

Oké, stel dat je ergens een auto bent tegengekomen waarvan je denkt: “ja, da’s wat voor mij”. Dan is het tijd voor de volgende stap. Ik heb geprobeerd om zoveel als mogelijk te weten te komen over de auto van mijn keuze. Wederom zijn "Which kit?" en het internet de te raadplegen bronnen. Specifiek op een bepaald merk gerichte clubs zijn een geweldige bron van informatie. Op hun forums is altijd veel te lezen. Je krijgt hier ook een indruk van de verwachtingen die je mag hebben van de service van de fabriek of importeur.

Dat brengt ons bij een volgend belangrijk punt: is er een importeur voor de auto die je op het oog hebt ?? Zelf een kit uit Engeland halen is absoluut niet onmogelijk, maar ik raad het een “first time builder” niet aan. Een importeur in Nederland kan je helpen met het voorbereiden van je auto op de keuring en je helpen met het registreren van de auto. Verder zul je mogelijk tijdens de bouw zo nu en dan wat technische ondersteuning nodig hebben. Je kunt je voorstellen dat het erg kan helpen als er een importeur is die jouw vragen kan beantwoorden. Let op; is de importeur van "jouw" auto daartoe in staat als hij het importeren van de kits “erbij" doet ??

Tenslotte is het belangrijk om jezelf ervan te overtuigen dat je de auto straks ook op (Nederlands) kenteken kunt krijgen. Het zou toch jammer zijn als je straks klaar bent en blijkt dat jouw auto niet door de keuring komt. Wees daarom erg voorzichtig met het aanschaffen van een kit die pas net op de markt is. Staan er al auto’s op kenteken ?? Er worden echt auto’s aangeboden die hier nooit op kenteken zullen komen te staan!!

 

 

Vaststellen van de specificatie

Je bent er uit: je weet welke auto je wilt gaan bouwen. Je hebt gecheckt of er al dergelijke auto’s in Nederland rondrijden én of de auto aan de op dit moment geldende eisen voldoet. Je weet dat er een betrouwbare importeur voor deze auto is. Tijd om te bestellen?? Nog niet: je zult eerst vast moeten stellen wat je wilt bestellen. Een van de leuke dingen van een kitcar is dat je hem zo kunt bouwen als jij wilt, zolang je maar aan de keuringseisen voldoet (later meer hierover). Wat wil je met jouw auto doen ?? Wil je er vooral mee op het circuit rijden, en heb je het kenteken alleen maar om makkelijk op het circuit te komen ?? Of wil je juist toerritten maken. Of wil je iedere dag met je kitcar naar je werk rijden ?? In het eerste geval is een voorruit met ruitenwissers en een kachel niet wenselijk, in het laatste geval wel. Bespreek de mogelijkheden met de importeur of fabrikant. Mogelijk kunnen mensen die “jouw” auto al hebben je adviseren ?? Maar laat je niet gek maken: als jij je auto alleen voor toerritten wilt gebruiken dan heb je echt geen versnellingsbak nodig waarvan je de verhoudingen van iedere afzonderlijke versnelling kunt wisselen…

 

 

Het verzamelen van alle benodigde onderdelen

Veel kitcar fabrikanten laten jou de keus: als jij het wilt leveren zij jou alles wat je nodig hebt, in één keer of in diverse modules. De laatste mogelijkheid heeft het voordeel dat je de kosten wat kunt spreiden. Maar vergis je niet, de kosten komen toch. Het heeft weinig zin om aan een auto te beginnen als je nog niet zeker weet of je alles (inclusief de keuring, registratie en BPM) kunt betalen !!

In (bijna) iedere kitcar worden onderdelen gebruikt van bestaande auto’s. Je kunt er voor kiezen om deze onderdelen zelf te verzamelen. De ene kit leent zich hier beter voor dan de andere. Sommige kitcars zijn ontwikkeld met het “single donor” principe in het achterhoofd. Alle benodigde onderdelen die niet specifiek voor de kitcar zijn komen van één "donor" auto af. Vaak kan de fabrikant of anders een gespecialiseerd bedrijf je een set donoronderdelen leveren. Je kunt er ook voor kiezen om de onderdelen die je nodig hebt zelf van een donorauto te demonteren. Deze aanpak levert het voordeel op dat je gezien hebt hoe dingen in elkaar zaten. Let op: je mag in Nederland niet zomaar zelf een auto slopen. Je zult het wrak altijd moeten afvoeren naar een RDW erkend autodemontage bedrijf. Er zijn overigens een paar uitzonderingen op deze regel, kijk op de website van de RDW voor details.

Ook voor auto’s die niet op één enkele donor gebaseerd zijn kan het lonen om zelf achter bepaalde onderdelen aan te gaan. Het is dan een kwestie van uitvinden van welke auto de benodigde onderdelen afkomen en ze vervolgens aanschaffen. Dat kan bij een auto demontage bedrijf. Zo heb ik voor mijn Westfield de versnellingsbak, het differentieel en de homokineten van de sloop gehaald. Soms loont het de moeite om onderdelen die je nieuw wilt hebben in Nederland bij een automaterialen specialist te halen, soms is de kit leverancier goedkoper.

Het is belangrijk dat je je realiseert dat je auto voor toelating op de Nederlandse weg moet voldoen aan de hier in Nederland geldende emissie eisen. Auto’s met oude motoren (zonder katalysator) komen niet door de emissietest !!

Tenslotte heb je natuurlijk je kit nog nodig. Als je een auto hebt uitgezocht waar een importeur voor is dan heb je ’t makkelijk. Indien je de kit uit Engeland moet gaan halen is het zaak om de auto uit te voeren. Bij registratie in Nederland moet je namelijk BTW betalen. Beetje jammer om dat twee keer te doen. Hoe dit precies werkt weet ik niet, ik ben het aan het uitzoeken. Houd er rekening mee dat de meeste kitcar leveranciers het niet lukt om een complete kit te leveren. Vaak klopt er iets niet: verkeerde of ontbrekende onderdelen bijvoorbeeld. Dit schijnt erbij te horen. Ik ben er inmiddels aan gewend, maar dat koste wel wat moeite!

 

 

De feitelijke bouw

Regelmatig krijg ik de vraag of het bouwen van een kitcar moeilijk is. Dat is een vraag waarop geen eenduidig antwoord te geven is. Ik ben geen enorm ervaren of begaafd monteur, en het is mij wel gelukt om een auto te bouwen. Ik ben ook geen automonteur van beroep, maar ik heb wel een technische opleiding én belangstelling voor alles wat rijdt, hard gaat, benzine gebruikt, trilt, stinkt en rookt. Ik heb wel wat sleutelervaring, met name met het sleutelen aan racemotoren. Of het je lukt een kitcar te bouwen hangt niet alleen af van je eigen kennis en kunde, maar ook van de moeilijkheidsgraad van de kit. Eigenlijk is hier niet zoveel over te lezen. Fabrikanten duiden hun kit nooit aan als "geschikt voor beginners", of "alleen voor gevorderden". Ik denk dat ze dat niet doen omdat ze een zo breed mogelijk publiek willen trekken. Als je een kit koopt waarin alle benodigde onderdelen zitten dan heb je min of meer de garantie dat alles ook in één keer past. Ga je zelf aan de gang met afwijkende onderdelen dan maak je het jezelf niet gemakkelijker. Hoe verder je afwijkt van de bouwhandleiding, hoe moeilijker het wordt. Verder geldt ook hier dat alle waar naar zijn geld is. Een Robin Hood kost misschien "maar" 1000 pond, maar is echt niet zo eenvoudig te bouwen als de fabrikant het voorstelt. Lees eens een paar bouwverslagen op internet, dat geeft je wel een idee.

Het eindresultaat dat je zult bereiken hangt sterk af van de hoeveelheid tijd die je in de bouw steekt. Als je een complete Westfield kit precies zoals in de handleiding staat in elkaar schroeft kun je volgens de fabriek in 150 uur klaar zijn. Er bestaat een Caterham kit die binnen 40 uur in elkaar te zetten is (kost dan ook wel wat, want de auto is al bijna af als je de kit krijgt). Ik heb over de bouw van mijn Westfield 600 uur gedaan. Ik ben erg tevreden over het resultaat, mijn auto heeft zeker een aantal unieke kenmerken doordat ik geprobeerd heb originele oplossingen te verzinnen voor verschillende dingen, bijvoorbeeld in het interieur. Er zijn mensen die 1000 uur over een Westfield doen. Als je 10 uur per week aan je auto besteed ben je in het laatste geval pas na twee jaar klaar. Stel jezelf de vraag of je daar zin in hebt voordat je begint !

 

 

Keuring en registratie

Nu je auto klaar is mag je er nog niet direct de weg mee op. De auto zal eerst gekeurd moeten worden. Hiervoor kent de RDW de zogenaamde individuele toelating. Seriematig gebouwde auto's hebben een type goedkeuring. Dit betekent dat iedere auto die op precies dezelfde wijze gebouwd is als het gekeurde exemplaar zonder feitelijke keuring op kenteken gezet kan worden. Voor een in eigen beheer gebouwde kitcar gaat dit principe niet op: de fabrikant van de kit kan niet garanderen dat iedere auto op precies dezelfde wijze opgebouwd is. Om deze reden moet iedere afzonderlijke kitcar gekeurd worden. Nu is er één probleem: de eisen die aan een voertuig gesteld worden voor individuele toelating zijn per land verschillend. de RDW stelt zeer strenge eisen die dicht tegen de eisen voor typegoedkeuring aan liggen. Dit maakt het vrijwel onmogelijk om een kitcar in Nederland goedgekeurd te krijgen.

Gelukkig is er een uitweg. Zoals ik al schreef: ieder Europees land heeft zijn eigen eisenpakket. Laat nu net in Engeland met haar levendige kitcar industrie de eisen veel minder streng zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is echt niet zo dat de engelse keuring niets voorstelt. Iedere auto wordt aan een grondig onderzoek onderworpen. De keuring neemt een halve tot een hele dag in beslag! Nadat de auto in Engeland op kenteken gesteld is kun je de auto in Nederland op een Nederlands kenteken over laten schrijven. Hiervoor moet je naar een RDW keuringsstation, waar de auto nog eens bekeken wordt. Deze keuring stelt niet zoveel voor, vergelijk het maar met een APK keuring. Europese wetgeving stelt namelijk dat iedere in enig Europees land op kenteken gestelde auto naar een kenteken voor ieder ander Europees land overgeschreven moet kunnen worden. Het is een beetje gedoe, maar geloof me, het is het waard !!